Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Miestenleiri Tuupovaarassa


Syyskuun alussa kokoontui 26 miestä viettämään perinteistä miestenleiriviikonloppua Tuupovaaraan Kahteen Kalaan. Miehiä oli niin Pohjois-Karjalasta kuin mm. pääkaupunkiseudulta ja Lahden alueelta.

Monia vanhoja tuttuja, monia uusia tuttavuuksia, mutta yllättävän nopeasti joukko hitsautui yhdeksi samanhenkiseksi, luottamuksellisia keskusteluja käyväksi ryhmäksi. Eikä noissa keskusteluissa suinkaan arvosteltu naisia vaan opiskeltiin miehenä oloa Raamatun sanoman valossa.

Toki ohjelmaan kuului perinteistä käristemakkaraa ja saunomistakin, mutta tällä kertaa huono ilma esti laajemmat ulkoilumahdollisuudet.

Vastuun kantaminen
Suomalaisen kristillisen miestyön Grand Old Man, Aarni Kontturi opetti perjantai-iltana aiheesta ”Miehen vastuu?” ja huomautti, että mies voidaan ahdistaa nurkkaan, ja se aiheuttaa jopa väärää käyttäytymistä ja väärään rooliin heittäytymistä. Miehelle voi tulla halu pyrkiä eteenpäin esimerkiksi omalla urallaan hillittömästi. Muutos alkaa, kun mies myöntää sen tosiasian, että hänen elämäänsä ei johdata Jumalan kutsumus vaan ulkoinen vaatimus.

– Sisäisen maailmani järjestys kasvaa, kun käsitän olevani Kristuksen huoneenhaltija enkä omien päämäärieni, oman roolini ja oman identiteettini herra.

Jumala loi seksuaalisuuden
Lauantaiaamupäivä käynnistyi Jukka Tuunasen pitämällä seksiluennolla, jossa hän tarkasteli seksiä ja seksuaalisuutta Raamatun valossa.

Paavalin aikana elettiin roomalaisessa yhteiskunnassa seksuaalisesti todella sekaisin. Aikuisilla miehillä saattoi olla seksisuhteita kumman tahansa sukupuolen kanssa, mukaan luettuina teini-ikäiset. Naimisissa oleminen ei tarkoittanut uskollisuutta toiselle, sillä oli yleistä, että oli rakastajattaria ja rakastajia ja harjoitettiin seksiä jommankumman sukupuolen edustajan kanssa, kun uhrattiin jumalille tai jumalattarille.

Juutalaiset ja kristilliset arvot, joita opetettiin tuon ajan kreikkalaisten ja roomalaisten joukossa, olivat hyvin erilaisia. Juutalaisuus ja kristinusko opettivat, että miehen ja vaimon yhtyminen oli hengellistä, osa luomisjärjestystä ja mystistä kuvana ykseydestä Kristuksen kanssa. Uskollisuus omaa puolisoa kohtaan oli uusi käsite roomalaiselle maailmalle.  Roomalaiselle tai kreikkalaiselle naiselle Paavalin opetukset merkitsivät vapautta.

– Meidän maailmassamme kysytään kysymystä: olenko mies vai olenko nainen? Mutta evankeliumi on: kuinka meidän on määrä olla mies ja nainen? Avioliiton täytyy olla täydentävää, koska vain miehet-naiset ’sopivat yhteen’ tai täydentävät toisiaan kaiken luomisen jumalallisessa järjestyksessä. ”Mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi” on se perustus, jolle ymmärryksemme seksuaalisuudesta luomisen jumalallisessa järjestyksessä rakentuu.

Kirkonmenot siirtyivät
Leirin oli alunperin tarkoitus osallistua sunnuntain jumalanpalvelukseen Tuupovaaran kirkolla, jossa Kimmo Janas olisi saarnannut. Seurakunnan päättävät elimet olivat kuitenkin siirtäneet jumalanpalveluksen pidettäväksi muutaman kilometrin päässä olevaan toiseen pikkukirkkoon, joten Janas ”saarnasi” miehille Kahden Kalan vanhan tuvan hämyssä.

Hän kysyi opetusosuudessaan, ”Osaammeko turvata Isään?”, ja muistutti, että Jumala ei luonut ihmistä yksinään pärjääväksi, vaan me tarvitsemme toistemme apua ja tukea, samoin kuin Jumalan läsnäoloa elämässämme. Ilman Jumalaa me olemme hukassa, lillumme ajopuuna elämän virrassa.

– Minä ajattelen Jumalaa Taivaallisena isänä, joka aivan samoin kuin meidän maallinen isämme haluaa pitää lapsistaan huolta.

Vaikka me olisimme kuinka vanhoja tahansa, me voimme aina kömpiä Jumalan syliin saamaan lohdutusta ja neuvoja elämäämme varten.

Vielä ennen kotiinlähtöä
Ennen leirin päättäjäisiä Jukka Tuunanen vielä opetti, kuinka suurin osa ns. kristityistä elää edelleen Vanhassa liitossa. He suorittavat uskonnollisia menoja ja tapoja, mutta samaan aikaan sisin voi elää aivan toista elämää.

– Vanhan ja Uuden liiton välinen ero on selvä. Vanha liitto korostaa sanoja, lakia, määräyksiä, mutta Uusi liitto elämää. Jeesus tuli ja Hänessä oli elämä!

Ja tuskin oli leirin päättäjäiskahvit juotu, kun alettiin jo porukalla suunnitella ensi vuoden leiriä Tuupovaaran upeissa maisemissa ja Tatu Vatasen hyvässä huolenpidossa.


Yhteistyössä
CMN