|
|
Tosimies minuutit (RadioDeissä käytettyjä ajatelmia)
 |
1–10, 11–20, 21–30, 31–40, 41–50, 51–60, 61–70, 71–80,
81–90, 91–100, 101–110, 111–120, 121–130, 131–140
111.
Monet miehet puhkeavat kukkaan vasta myöhään.
Mutta otollisesta mielestä, nopeasta oppimiskyvystä, valmiiksi muokatusta luonteesta ja fyysisestä energiasta, joita ei voi saada takaisin vanhemmalla iällä, on hyötyä.
Meidän täytyy ymmärtää ja panostaa noihin ominaisuuksiin.
Me emme saa antaa vähättelevän maailman estää meitä tekemästä niin.
112.
Onko mikään ihme, että nykypäivän miehellä on ongelmia, että hän on hämmentynyt, moraalin uuvuttama ja hengessään kuollut.
On oikeastaan ihme, ettei mies ole vieläkin huonommassa kunnossa.
Mietitäänpä vain sitä erilaisten voimien joukkoa, joka kamppailee niin miehen mielessä, sielussa kuin ruumiissakin.
113.
Kuningaskunnan luonne juontaa juurensa kuninkaan luonteesta.
Tämä pätee niin kansakunnan, seurakunnan, kodin kuin urheiluseurankin kohdalla.
Seurakunnan luonne riippuu pastorin luonteenpiirteistä.
Pastorilla, jonka luonteenpiirteisiin kuuluu totuuden rakkaus, on seurakunta, joka myös rakastaa totuutta.
114.
Jokaisen miehen tulisi ymmärtää tuhlaajapoikavertauksen malli.
Se sisältää elämää muuttavia, mullistavia periaatteita.
Tuhlaajapoika tuhlasi perintöosuutensa henkilökohtaisiin nautintoihin.
Hän on täydellinen esimerkki alhaisen elämän kalliista hinnasta.
Epätoivonsa hetkellä, kun hän oli menettänyt kaiken, ainoa johon hän saattoi turvautua, oli isänsä rakkaus ja tämän armeliaisuus.
Hän pelastui oman mielettömyytensä tuholta isänsä uskollisuuden ansiosta.
115.
Tuhlaajapoika aloitti turmionsa kahdella sanalla: “Anna minulle.”
Synti ei koskaan välitä muusta kuin omien intohimojen tyydyttämisestä. Se ei välitä seuraamuksista.
“Ota minut” olivat sanat, jotka muuttivat tuhlaajapojan elämän.
Ne osoittivat hän alistumisensa isänsä auktoriteetin alle, hänen halunsa muuttua ja kantaa vastuu omista teoistaan.
Se on todellisen miehuuden alku.
116.
Menestys ei riipu kyvystä sanoa kyllä, vaan kyvystä sanoa ei.
Vaatii rohkeutta vastustaa ystävien painostusta, vaatii rohkeutta olla lähtemättä joukon mukana.
Vaatii rohkeutta pitää kiinni vakaumuksesta.
Tiedon tulee ohjata rohkeutta ja lujuutta.
Meidän täytyy tietää, mikä on oikein, jotta tietäisimme, mitä vastustaa ja minkä edessä taipua.
117.
Moraalisen rohkeuden ansiosta ihmisen on mahdollista vastustaa vihaa, paheksuntaa ja halveksuntaa luopumatta kuitenkaan siitä, mikä on oikein.
Moraalinen pelkuruus saa ihmisen kavahtamaan kuuliaisuutta ja vaaraa, pelkäämään kipua ja pahaa, taipumaan pelon edessä.
Moraalinen pelkuruus on miehuuden tuho.
118.
Epäröivät miehet ajelehtivat oikean ja väärän välillä.
Koska he eivät osaa tehdä päätöstä, he ovat jatkuvasti taipumassa pahan edessä.
He julistavat vihaavansa syntiä, mutta heillä on kuitenkin pitkäaikainen rakkaussuhde siihen.
Siksi he eivät ymmärrä kunnolla hyvää ja pahaa, joka on ehdottoman tärkeää taistelussa maailmaa, lihan himoja ja paholaista vastaan.
119.
Raamattu on moraalisesta rohkeudesta kertova kirja.
Moraalinen rohkeus erottelee miehet pojista.
Se saa toiset miehet menestymään, samalla kun toiset, joilla ei ole rohkeutta, epäonnistuvat.
Pelottomuus on yksi rohkeuden muoto.
Kun Gideon lisäsi pelottomuuden rohkeuden uskoonsa, hänen tekonsa tuottivat voittoja Jumalan kansalle ja kukistivat heidän vihollisensa.
120.
Jos pysymme vaiti jumalattomien miesten edessä, annamme heille etulyöntiaseman.
Mutta kun puhumme Jeesuksesta, annamme niin itsellemme kuin Herrallekin etulyöntiaseman.
Ihmispelko on yksi moraalisen pelkuruuden muoto.
Ei siis ihme, että Raamattu sanoo, ettei meidän pidä pelätä, mitä ihmiset voivat tehdä meille.
|
|
|

|
|
|