Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Traktorit Israelin ilmatilassa


Traagisen Haifan ympäristössä vuonna 2010 tapahtuneen suuren maastopalon jälkeen Israelin hallitus päätti hankkia uudenlaista välineistöä jokavuotisten maastopalojen torjuntaan. Israel osti Espanjasta käytettyjä Air Tractor 802F -lentokoneita.

Air Tractor lentokoneet ovat valmistettu kuvaavan nimensä mukaisesti ilmassa toimiviksi työkoneiksi. Koneet kykenevät ottamaan noin 3 tonnin vesikuorman ja vajaan tonnin polttoainemäärän. Toiminta-aikaa yhdellä tankkauksella on kolme tuntia. Vesikuormasta jopa 20% voidaan korvata paloa hidastavalla kemikaalilla. Täydellä lastilla Air Tractor voi luoda noin sadan metrin pituisen maastopaloa estävän vyöhykkeen. Tehtävänä on siis enemmänkin rajoittaa paloja kuin sammuttaa niitä. Maastopalot sammutetaan loppuun aina maasta käsin.

Israelissa koneet on sijoitettu kahdelle kentälle, Megiddoon pohjoisessa ja Kedmaan etelässä. Kaikkiaan koneita on hankittu 14kpl, aluksi ostettiin 6 kpl vuonna 2011 ja lisähankinta tehtiin 2015. Yksi koneista tuhoutui teknisestä viasta johtuneessa onnettomuudessa vuonna 2012. Toissa vuonna yksi kone joutui vahingossa oman rajapartion käsiaseiden tuleen ja sai useita tuuletusreikiä eri puolille konetta. Onneksi lentäjä sai vain henkisiä hiertymiä omien sotilaiden rei’ittäessä hänen työkaluaan ilmavammaksi.

Ennen Air Tractor-lentuetta Israelissa oli vain muutamia hieman pienempiä, enemmän lentolannoituksiin ja -myrkytyksiin käytettäviä koneita. Niitä operoiva yhtiö ei voinut kuitenkaan taata kuin 90 minuutin lähtövalmiuden ja koneilla oli vain reilun tonnin vesikuorma, joten niiden teho maastopalojen rajauksiin oli auttamattoman vähäinen.

Alun alkaen Israelin ilmavoimien käyttöön hankitut Air Tractor-koneet pystyvät ilmavoimille tyypilliseen 15 minuutin lähtövalmiuteen ja kolmen tonnin kuormalla on myös todellista vaikutusta maastossa. Koneet voidaan uudelleen tankata vain noin 10 minuutissa, joten kohteella ollaan etäisyydestä riippuen varsin pian uudestaan. Lentue siirrettiin poliisin alaisuuteen vuonna 2016.

Koneita käytetään yleensä pareittain ilman erillistä johtokonetta. Osastolennon muoto on kohtuullisen avoin ja lastin pudotus tapahtuu enemmänkin jonomuodossa. Siirtolennot näyttävät tapahtuvan paljolti sotilasilmailusta tutussa ns. etsintämuodossa, jolloin koneet lentävät vajaan kilometrin etäisyydellä toisistaan melkein rinnakkain, johtokone vain hieman edempänä.

Tarkkuutta ja väriä
Vettä voidaan pudottaa Air Tractorista myös vähän kerrallaan esimerkiksi pistemäiseen kohteeseen ja tarkastaa tai täydentää sitten uudella kierroksella pudotuksen tarkkuus ja teho. Varsinkin suurten maastopalojen yhteydessä veden sekaan laitetaan paloa estävää kemikaalia ja väriainetta. Värin tarkoitus on merkata maastoon jo tehdyt alueet, jotta seuraava lentäjä näkee mistä jatkaa. Väriaine auttaa myös maassa toimivia varsinaisten sammutustöiden suunnittelussa.

Yksi suurimpia metsäpalo-operaatioita Israelissa oli vuonna 2017 kun laajassa tuhopoltto-aallossa maastopaloja oli yhtä aikaa yli 80. Omien koneiden määrä ei tietenkään riittänyt, joten useat maat lähettivät apua Israeliin korvauksetta. Konepareja tuli Ranskasta, Kreikasta, Venäjältä ja Kyprokselta. Yhteistyö toimi erinomaisesti ja siitä seurasi pitkälle menevä yhteistyö maiden välillä. Tänä vuonna Israel on puolestaan auttanut sekä Kyprosta että Kreikkaa.

Viimeisin suuri vesipommitus Israelin omin voimin tapahtui 16.8.2021 kun Jerusalemin lähellä syttyi laaja ja voimakas maastopalo, jonka savu peitti puoli Jerusalemia. Voimakkaan tuulen edistämää paloa rajasi yhteensä 10 Air Tractoria yhden helikopterin tukemana.

Koneet työn mukaan
Air Tractor 802F on joko yksi tai kaksipaikkainen. Maksimi lentoonlähtöpaino on 7257 kg, hyötykuorma on 3987 kg, josta polttoaineen osuus 961 litraa eli vajaa 800 kg. Maksimi lentonopeus on 355 km/h. Viisilapaista potkuri pyörittää ilmailussa erittäin suosittu ja monessa konetyypissä käytetty Pratt&Whitney PT6A turbiinimoottori.

Sekä paikannukseen että vesilastin käsittelyyn on koneissa erilaisia laitteistoja helpottamassa lentäjän työtä. Vaativissa tehtävissä voidaan kaksipaikkaisissa versioissa käyttää myös avustajaa takapenkillä. Air Tractor voi käyttää myös maapintaisia kiitoteitä ja lentoonlähtöön tarvitaan vain noin 600 metriä. Kone voidaan myös muuntaa helposti sotilaskäyttöön kevyeksi rynnäkkökoneeksi.

Jukka Nieminen


Yhteistyössä
CMN