Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Päivittäinen rukous kantaa


Pitkän uran mm. lääkintävahtimestarina tehnyt Matti Eilola kertoo rukoilemisen kuuluvan päivittäisiin rutiineihinsa.

Matti Eilola kertoo tulleensa johdatetuksi maanviljelyksestä ja liikealalta hoitoalalle.

– Tuntui, että se on syvällisempää työtä hoitaa ihmisiä silloin, kun heillä on vaikein vaihe elämässään.

Siksi hän halusi kouluttautua ensihoitajaksi, halusi osoittaa ihmisille myötätuntoa ja tarvittaessa vaikka rukoilla.

– Joskus tulikin rukoiltua ääneen, mutta useimmin ajatuksissa hoitaessani potilaita. Koen, että se suurin kutsumus, mitä minulla voi olla.
Eilolan työtoveri sairastui parantumattomaan syöpään ja tuli käymään tutkimuksissa osastolla.

– Samalla hän tuli pyytämään minulta, että kun olen uskovainen, voisinko rukoilla hänen puolestaan. No minä tietenkin rukoilin hänen puolestaan siellä tutkimushuoneessa ja siunasin hänet Herran siunauksella. Se tuntui todella hyvältä.

Monessa mukana
Matti Eilola on aktiivinen mies. Hän on kantanut yhteisiä vastuita koulujen johtokunnissa, kaupungin valtuustossa, maakuntavaltuustossa ja omassa seurakunnassaan. Gideon-toiminta on myös ollut pitkään miehen sydämellä mm. aluejohtajan roolissa.

– Olen kokenut toiminnan mielekkääksi. Liityin 24-vuotiaana Kristilliseen Liittoon, ja Seinäjoella sain olla mukana jopa KD:n uuden osaston perustamisessa vuonna 1973.

Hän on saanut kertomansa mukaan olla mukana vaikuttamassa moniin tärkeisiin asioihin, mm. että pidetään oma energialaitos eikä myydä sitä.

– Tänä päivänä oma energialaitos on kaupungin suurin tulonlähde, kuusi miljoona euroa vuodessa. Olen saanut myös olla mukana päättämässä Areena rakentamisesta samoin kuin tutkimuslaitos Framin rakentamisesta, Eilola luettelee.

Jumala yllättää
Matti Eilola syntyi uskovaan kotiin ja on lapsesta lähtien halunnut olla uskovainen.

– 17-vuotiaana koin kotikylän telttakokouksessa, että nyt minun tarvitsee tehdä uskonratkaisu. Olin tavattoman ujo, mutta uskalsin kuitenkin tehdä ratkaisun. Päätös Jeesuksen kanssa kulkemisesta on pitänyt.

Äskettäin Matti Eilolan tehdessä päätöstä eräästä asiasta rukoiltuaan ensin sen puolesta, tuli joku kysymään, että onko se nyt varmasti hyvä päätös.

– Sanoin, että Jumala ei ole kertaakaan elämäni aikana johdattanut huonoon asiaan.

Matti Eilolalla on kolme aikuista lasta, joista kaksi on perheineen Englannissa.

– Joka aamu vien kaikki lapseni ja heidän perheensä rukouksessa Herralle, ja silloin kun vaimoni Kaija alkoi odottaa lapsiamme, siunasin joka päivä hänen vatsansa ja laskin käteni sen päälle. Ja lasteni elämässä on ollut myös siunausta.

Matti Eilola tuli vuonna 1973 Seinäjoelle töihin opiskelupaikkakunnalta Tampereelta, jossa seurakunnan vanhemmistoveli ennusti, että sieltä sinä löydät vaimon.

– Kun tämä veli tuli vaimonsa kanssa käymään myöhemmin Seinäjoella, tapasimme kirkossa ja minä näytin, että tuossa se vaimoni nyt on, Eilola muistelee naurahtaen. Vanhemmistoveli totesi, että parhaan valitsit, kun Matti esitteli vaimoaan Kaijaa. 

– Olin rukoillut, että löytäisin sellaisen naisen, jonka kanssa tulisin toimeen. Ja yllättäen löysinkin itseäni viisaamman ihmisen. Olin suorastaan äimän käkenä.

Elämän suurin kriisi
Seurustelu mukaan lukien Kaija ja Matti Eilola ehtivät olla yhdessä 47 vuotta, ennen kuin Kaija sai taivaskutsun.

– Tuo luopuminen oli elämäni suurin kriisi. Mutta sen myötä olen löytänyt puolisonsa menettäneiden parista seitsemän uutta ystävää, joiden kanssa facebookissa kirjoitellaan.

Kaksi pariskuntaa, jotka molemmat olivat menettäneet puolisonsa ja löytäneet sitten toisensa, ottivat Matti Eilolan heti surunsa alussa hoitoon, kutsuivat syömään ja keskustelemaan.

– On helppo keskustella, kun ei tarvitse selitellä kenellekään, miltä tällainen mahdoton suru tuntuu, Eilola kertoo.

Kaija-vaimon loppuvaiheessa oli liikkeellä runsaasti rukoilijoita mm. Gideon -järjestöstä aina Helsingistä Lappiin. He soittivat, kirjoittivat ja lähettivät jopa kortteja rukouspiireistään.

– Kaija oli Gideon -järjestön puheenjohtajistossa, ja toinen puheenjohtaja läheltä Helsinkiä halusi tulla Seinäjoelle asti halaamaan Kaijaa. Tällaisia koskettavia tapahtumia oli paljon.

Myös KD:läiset muistivat sairauden aikana, ja Kaijasta julkaistiin jopa haastattelu KD-lehdessä.

Rukouksia kuullaan
Äiti opetti Matti Eilolalle jo lapsena ”Levolle lasken Luojani” -iltarukouksen, ja siitä asti rukoileminen on kuulunut miehen päivittäisiin rutiineihin.

Hän muistaa lapsuudestaan, kuinka armeijan upseerina toiminut setänsä oli perheensä kanssa kyläilemässä Berliinin kriisin aikana vuonna 1961 ja kertoi, millaista sota on.

– Minä rukoilin, ettei syttyisi maailmansotaa Berliinissä. En tiedä, paljonko minun rukoukseni vaikutti, mutta yhdessä muiden kanssa pelastuttiin siltä.

Eilola muistelee olleensa takavuosina Oulussa rakennustöissä kirkon työmaalla. Kirkko valmistui, mutta koska vuodenvaihde on perinteisesti hiljaista aikaa rakennusalalla, ei uusia töitä ollut tarjolla. Matti Eilola kertoo rukoilleensa Jumalalta johdatusta eikä enää sen jälkeen huolehtinut asiasta.

– Kun viimeinen työpäivä päättyi, minulle oli tarjolla kaksi uutta työpaikkaa – ja toisen vaan pystyin ottamaan vastaan. Rukousvastaus oli vakuuttava!

Kunnallisvaalit lähestyvät
Yrittäjyys kantaa Suomea ja Seinäjokea. Jos halutaan, että yrittäjiin suhtaudutaan hyvin tässä yhteiskunnassa, kannattaa vaaliuurnilla olla tarkkana kenelle äänensä antaa.

– Sieltä johtuu kaikki, saadaanko kansanturva. Kun yrittäjät voivat hyvin ja menestyvät, voidaan kustantaa terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja kaikki muut kaupungin ja yhteiskunnan palvelut, luettelee Matti Eilola ja kehottaa valitsemaan äänestettävän KD:n listoilta.

Iikka Löytty


Yhteistyössä
CMN