Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

ANRÉ MATETSKI
– potkunyrkkeilijästä Jumalan sotilaaksi


Virolainen Anré Matetski on ollut uskossa viimeiset 18 vuotta, joista ainakin alkuvuodet olivat hänen kertomansa mukaan hyvinkin vaikeita. – Olin heikko uskossani ja luisuin monasti takaisiin maailmaan, Anré muistelee. – Mutta nyt voin sanoa, että Jumalan armo on niin mahtavaa, ja Hänen rakkautensa voitti minut takaisin joka kerta.

Anré kertoo olleensa nuorena varsin vaikea ihminen. Hän halusi olla vahva ja hyvä urheilija ja tavoitteekseen hän kertoo potkunyrkkeilyn ja thaiboxingin mestaruuden.

– Urheilu oli minulle kaikki kaikessa. Harjoittelin päivittäin ja rakastin kamppailulajeja. Voitin useita otteluita, mutta joskus tietysti hävisinkin. Halusin kuitenkin päästä entistä syvemmälle lajin sisälle.

Tyrmäys Thaimaassa
Voitettuaan Viron mestaruuden Anré kävi ottelemassa Suomessa muutamia kertoja ennen kuin matkusti Thaimaahan, jossa hän asui puoli vuotta harjoitellen.

– Eräänä päivänä kymmenen vuotta sitten valmentajani sitten sanoi minun olevan valmis otteluun.

Anrén vastustaja polvistui rukoilemaan buddhaa ennen mestaruusottelua.

– Ajattelin, että jos vastustajani ei hävennyt näyttää omaa uskoaan, miksi minäkään häpeäisin Jumalaani.
Niinpä hän kertoo kohottaneensa kätensä ja rukoilleensa Jeesusta.

– Sanoin Jeesukselle, että näytetään kumman jumala on voimakkaampi. Aloin ylistää Jumalaa sydämeni pohjasta ja tunsin, kuinka ylleni laskeutui mahtava voitelu. Tuntui kuin sulaa hunajaa olisi valunut päälleni. Ylleni laskeutui yliluonnollinen rauha.

– Noustessani kehään sanoin Jeesukselle, että mennään sinne yhdessä. Pyhä Henki neuvoi minua olemaan ensimmäisen erän oma itseni, etten yrittäisi liikaa. Se tuntui oudolta, sillä kuulin Pyhän Hengen aivan selvästi. Mutta ajattelin, että OK, Anré muistelee.

Ottelun aluksi vastustaja odotteli Anrén hyökkäävän, mutta meni hämilleen, kun tämä ei tehnytkään niin. Vastustaja sekosi täysin nuoteissaan.

Toisen erän alussa Anré tunsi olevansa vahvoilla ja voivansa voittaa koko ottelun. Hän kuitenkin tiesi, ettei se onnistuisi pisteillä vaan hänen olisi tyrmättävä vastustaja, koska tuomarit vetävät aina kotiinpäin ja haluavat paikallisen thaimaalaisen ottelijan voittavan.

– Tunne oli ainutlaatuinen. Tunsin samalla syvää rauhaa, mutta myös voittamisen voitelua. Tunsin hallitsevani ottelua täysin.

Ja toisessa erässä Anré tyrmäsi vastustajansa voittaen ottelun puhtaasti.

Kamppailukenttä vaihtuu
– Pyhä Henki huomautti sen olleen minun viimeinen otteluni. Olin nimittäin luvannut lopettaa ottelemisen, jos Jumala antaisi minulle vielä tämän yhden mestaruuden. Jumala sanoi, että tästä lähin taistelet minun puolestani et itsesi puolesta.

Neljä vuotta sitten Anré lähti Afganistaniin sotilaspoliisiksi tehtävänään toimia diplomaattien turvamiehenä.

– Siellä tunsin aivan uudenlaista Jumalan huolenpitoa. Ympäristö oli aivan erilainen kuin mihin olin tottunut. Suurin uhka olivat itsemurhapommittajat.

Afganistanissa hän kertoo ymmärtäneensä, kuinka todellinen Jumala on.

– Jos Jumala sanoo jotakin Raamatussa, se on myös juuri niin. Aloin opetella sisäistämään Jumalan Sanaa. Jos haluan olla vahva uskossani, minun on tunnettava Jumalan Sana. Ja sen on oltava sydämessäni, ei päässäni.

Anré Matetski alkoi lukea Raamattua säännöllisesti joka päivä ja etenkin kohtia, joissa kerrottiin Jumalan suojeluksesta vaikeissa tilanteissa. Varsinkin psalmeista hän kertoo löytäneensä ohjeita vaikeuksissa kamppaileville. Davidhan pyysi vaikeuksiensa keskellä Jumalalta suojelua ja opastusta.

Jumalan koettelua
Anré kertoo uskonsa vahvistuneen tuona aikana selvästi.

– Nyt tiedän, mitä usko tarkoittaa. Jumalahan sanoo, että jos Hänen Sanansa pysyy minussa, voin pyytää mitä tahansa, ja Hän antaa sen minulle.

Eräänä päivänä hän tunsi uskonsa olevan valmis. Vaikka tuota Jumalan lupausta oli vaikea uskoa todeksi, Anré koki sen haasteena itselleen – hän voisi tosiaankin pyytää mitä tahansa.

– Niinpä pyysin Jumalaa näyttämään minulle todisteeksi tähdenlennon pisteestä A pisteeseen B. En ollut koskaan nähnyt tähdenlentoa edes täällä Virossa sen paremmin kuin siellä Afganistanissakaan. Eikä mitään tapahtunut rukoukseni jälkeenkään.

Hän kertoo tunteneensa itsensä pettyneeksi ja pyysikin Jumalalta anteeksi typeriä pyyntöjään.

– Lupasin palata seuraavana iltana viisi vaille puolenyön jatkamaan rukouksiani ja yhteyttäni Jumalan kanssa.

Saavuttuaan seuraavana iltana leirin laidalle lupaamaansa aikaan Anré kohotti katseensa pimeälle yötaivaalle – ja näki tähdenlennon!

– Mutta se oli päinvastoin kuin olin pyytänyt, se oli pisteestä B pisteeseen A.

Anrén nyyhkiessä murtuneena Pyhä Henki totesi hänelle vastaavansa Anrén rukouksiin, mutta omalla tavallaan ja oman aikataulunsa mukaan – ei Anrén aikataulujen mukaan.

– Silloin varmistuin Jumalan kuulevan rukouksiani ja tajusin, että ellei Hän vastaa välittömästi, Hän kuitenkin vastaa niihin.

Jumala myös piti huolta Anrén ja hänen sotilaspoliisiystäviensä turvallisuudesta koko palveluajan Afganistanissa.

Tänä päivänä 37-vuotias Anré toimii nuorien painonnostovalmentajana kamppailulajien jäätyä vähemmälle huomiolle. Hän toimii edelleen tarvittaessa myös poliitikkojen ja liikemiesten turvamiehenä.

Kimmo Janas


Yhteistyössä
CMN