Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Tavoittamattomien tavoittaja
<empty> 2024 Vainoraportti
<empty> Immanuelin paluu
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Rohkaisijan armolahja käytössä


Sakari Yrjölän vuonna 1993 perustama Wintersteel Oy valmistaa erikoisteräksisiä nosturitelineitä markkinoilla oleviin nosturimalleihin. Perheniemessä, Iitissä toimiva yritys on tunnettu varsinkin metsäteollisuuden laitteiden alihankkijana.

Sakari Yrjölä syntyi maanviljelijäperheeseen ja jo lapsena tulivat kristillisen elämän perusarvot tutuiksi koulun uskontotuntien ja pyhäkoulun kautta.

– Suhtauduin lapsena uskoon ja Raamatun asioihin luonnollisina asioina, Yrjölä muistelee.

Kutsu jo äitinsä kohdussa
20-vuotiaana Sakari Yrjölän elämä oli luisunut juhlinnan puolelle ja päihteiden käyttöön, mutta se ei kuitenkaan antanut toivottua lepoa ja rauhaa.

– Marraskuussa 1977 menin Nuorisotoimistoon Lahdessa. Nuorisotyöntekijä kysyi, voiko hän rukoilla puolestani. Sillä hetkellä tunsin Pyhän Hengen kosketuksen, josta en siinä vaiheessa vielä ymmärtänyt mitään.

Sen jälkeen kuitenkin käynnistyi voimakas hengellinen kokemus, jossa aikana Yrjölä koki, että häntä kehotettiin lukemaan Raamattua.

– Jeesuksen ajoista lukiessani tuli ikävä, etten saanut elää tuona aikana, mutta minulle sanottiin, että ihmeiden ajat eivät ole ohi, vaan ne ovat vasta alkamassa. Siitä alkoi kolmen kuukauden Raamatun luku ja ihmeiden aika, jonka aikana rukoilin paljon, Yrjölä muistelee.

Hän havahtui henkimaailman todellisuuteen, kun se vuoden 1978 puolella hyökkäsi kimppuun.

– Oli kuin käärmeitä olisi luikerrellut kehossani, mutta taistelin voimaa vastaan. Ennen kuin sain hyökkäyksen irti kehostani, kuulin Saatana naurun. Kolme päivää koin olevani niin heikko, että menehdyn, kuolen ja siirryn iankaikkisuuteen.

Yhtäkkiä tuli Pyhän Hengen voima siihen huoneeseen ja hänelle sanottiin selvästi: ”Jeesus on voittaja, olet voittajan puolella”. Rauha, lepo, ilo ja turvallisuus täyttivät miehen mielen ja ensiksi hän kuvitteli, että nyt tästä ajasta lähdetään. Voima alkoi haihtua, ja Yrjölä kertoo olleensa hieman pettynyt, koska oli vielä nuori ja pelkäsi tulevaisuutta ja olisi ollut valmis lähtemään iankaikkisuuteen.

Jumala ei kuitenkaan lopettanut puhumistaan. Sakari Yrjölä kyseli Jumalalta, mikä tämä asia on, niin hänelle vastattiin: ”Minä tulen siunaamaan sinua ja sinun sukuasi”. Myöhemmin Jumala vielä kehotti kysymään asiaa äidiltä.

– Äiti meni hyvin hiljaiseksi siinä, eikä vastannut mitään. Viikon kuluttua hän antoi minulle kirjeen, joka on TV7:n Isännän pöydässäkin luettu. Äiti oli luullut, että kuolen hänen syliinsä ollessani 2-vuotias. Olin mennyt veltoksi ja hän oli rukoillut, että älä ota tätä poikaa pois, jos vielä tarvitset häntä. Niin minä olin vironnut siitä, eikä asiasta puhuttu sen enempää.

Ihmeiden kautta voittoon
Uskonratkaisunsa Sakari Yrjölä teki vuonna 1981 ja liittyi Kouvolan helluntaiseurakuntaan. Jumala alkoi kuitenkin erilaisten ihmeiden kautta kasvattaa häntä yhteiskristillisyyteen ja siihen, mitä Jeesus sanoi, että te kaikki olisitte yhtä.

Ensimmäisenä tällaisena ihmeenä Yrjölä muistelee osallistumistaan Vapaakirkon kesäjuhlaan Kouvolassa vuonna 1990. Siellä rukoiltiin hänen puolestaan, ja Yrjölän jalka piteni 2,5 cm ja selkärantaa vaivannut skolioosi oikeni.

Tunnettu pappi ja sielunhoitaja Erik Ewalds oli hyvin yhteiskristillinen ja sanoikin aikoinaan, että hänellä on sokea piste, eikä hän näe seurakuntarajoja. Ewaldsin Kouvolan helluntaiseurakunnassa pitämät luennot koskettivat varsinkin sielunhoidolliselta puolelta Sakari Yrjölää.

– Olen kuunnellut hänen nauhoitettuja puheitaan vielä nykyäänkin ja ne ovat edelleen rakentavia.

Sakari Yrjölä aloitti yritystoiminnan 1980-luvun lopulla. 1990-luvun alussa iski maahamme lama ja devalvaation ansiosta lainamäärät kasvoivat merkittävästi.

– Minulla oli aika paljon velkaa – onneksi ei kuitenkin ulkomaista velkaa – ja olin lähtenyt uskovaiselle perheelle takaajaksi, hyvin pienellä 20.000 markan summalla. Kun heille tuli sitten konkurssi, pankki oli kirjoittanut takaajan summaksi 366.000 markkaa, eli väärentänyt asiakirjan. Päätin, etten ala käräjöidä sitä, ja niin maksoin velkaa 18 vuoden ajan, ennen kuin se oli kuitattu. Jumala siunasi yrittäjää, että sain asian hoidettua, Yrjölä toteaa huojentuneena.

Jumala ei hylkää
Vuodet 1990-2009 Sakari Yrjölä kertoo olleensa vähäpuheinen ja jopa ujo.

– Raamatussa sanotaan, että kuka häpeää Jumalaa, sen Jumala hylkää. Uskoin pitkään, että kaikkien vaikeuksien kautta Jumala on hylännyt minut, hän kertoo.

1990-luvun lama sai Sakari Yrjölän lähtemään suoramyyjäksi, mutta uusi ala ei luonnistunutkaan kovin helposti ja rahatkin alkoivat loppua.

– Huusin autossa yksinäni, että minulla on perhe ja lapset, minä tarvitsen rahaa ja ruokaa. Kuulin, kuinka minulle sanottiin: ”Ne sydämet, jotka minä avaan, niitä ei kukaan sulje. Mitkä minä suljen, niitä ei kukaan avaa”.

Jumalan sanaan luottaen Yrjölä jatkoi eteenpäin ja oli kahden eri yrityksen paras myyjä kaksi vuotta. Elämä alkoi sujua, mutta niskassa oleva velkataakka pakotti tekemään herkeämättä töitä eikä hengellisille asioille jäänyt aikaa.

Toukokuussa 2009 Sakari Yrjölä koki selvästi, että Jumala ei ole hylännyt häntä.

– Katselin kotonani TV7:ää, kun agape-rakkauden vaippa laskeutui vahvana ylleni. Tunsin Isän täydellisen agape-rakkauden ja hyväksynnän. Jumala sanoi: ”Sinä olet siinä tehtävässä, mihin minä olen sinut kutsunut”.

Kun Yrjölä kysyi, mitä hänen pitäisi alkaa tehdä, Jumala vastasi: ”Mene ja rohkaise hengellisen työn tekijöitä!”

– Jumala sanoi sen kolmeen kertaan hyvin rauhallisesti ja varmasti. Vielä myöhemmin Jumala lisäsi: ”Jokainen uudestisyntynyt on Hänen valtakuntansa työntekijä, rohkaise kaikkia”.

Kirje avattavaksi
Sakari Yrjölä sai vanhemmalta sisareltaan 1980-luvulla Full Gospel Business Men’s Fellowshipin (Suomessa STELK) perustajan Demos Shakarianin kirjan ”Maailman onnellisimmat ihmiset”. Luettuaan sen hän näki taivaalla kirjelapun muotoisen pilven.

– Ostin myöhemmin itselleni uuden rahakukkaron, jossa oli tuon kirjelapun näköinen päällysverkko. Kun otin verkon pois kotona, alta paljastuikin risti, ankkuri ja sydän.

Kirjassa kerrotaan profeetasta, jonka pitää aukaista määrätty kirje. Kirjaa lukiessaan Sakari Yrjölä näki näyn, että hän avaa kirjeen kansajoukon edessä.

– Siinä on aika kovat sanktiot, että sitä ei saa aukaista muu kuin se, jolle Jumala puhuu sen asian. Jumala on puhunut minulle. MOI-kirjassa sanotaan, että sitten kun ihmiset taas pakenevat, joutuu sen kirjeen aukaisemaan. Tässä ovat nyt ihmiset paenneet kymmenen vuotta.

Koin viikko sitten, että oletko sinä kuin Joona, joka lähtee karkuun? Sanoin Jumalalle, että en ole. Jos sinulla on joku asia tehtävänä, minä tulen sen tekemään. Hankaluutena on tietenkin, että olen kielitaidoton mies, joten tarvitsisin hieman konsultaatiota. Jos tällainen kirje on olemassa, niin sen aukaisun aika on nyt koittanut.

Hän kertoo keskustelleensa asiasta monien kanssa, ja rukoillut vaimonsa kanssa.

– Minulla on vaan sellainen varmuus, että jos tämä kirje on totta, se pitäisi tuoda minulle. Jumalalla on siinä aika raju sanoma maailmalle. Me uskovat tiedämme Jumalan kirjoittaneen Raamattuunkin profetioita, joita silloin 3000 vuotta sitten varmaan väitettiin vääriksi profetioiksi, mutta nyt ne toteutuvat silmiemme edessä, Sakari Yrjölä painottaa. – Tämä ateismin aika alkaa olla huipussaan. Olin todella pettynyt, kun EU samoin kuin Amerikan lainsäädäntö luopuivat Jumalasta. Tuolla itänaapurissakin on sitä lopunajan kovasydämisyyttä.

Yrjölän äiti on Karjalan evakoita, ja siitä hänellekin syttyi lapsena viha, kun äiti joutui lähtemään sotaa pakoon. Jumala käänsi asian ympäri ja näytti hänelle keväällä 1978, kuinka silloisen Neuvostoliiton rajan takana oli Petsamosta Suomenlahteen asti monessa rivissä ihmisiä, jotka huusivat apua.

– Kun rukoilin ja rukoilin, löi iso salama yli koko Neuvostoliiton, ja taivaasta laskeutui mitali. Tajusin, että jotain tulee tapahtumaan, ja 12 vuotta myöhemmin Neuvostoliitto kaatui.

Uskoontulonsa jälkeen 1981-1984 Yrjölä salakuljetti Pietariin Raamattuja, ja Venäjän kansa on ollut hänen sydämellään siitä lähtien.

– Tiedän, että Putinin totuus maailmalle ei ole se ainoa totuus, siellä on ihmisiä, jotka huutavat apua Herran puoleen, Sakari Yrjölä toteaa ja jatkaa: – Koen olevani hyvin vajavainen ja raihnainen eläkeläisukko, mutta uskon, että Jumalalla on varmasti minulle joku tärkeä tehtävä.

Vuonna 2008 tuli ero 30-vuotisen avioliiton päätteeksi. Jumala järjesti kuitenkin uuden uskovan vaimon, jonka kanssa Sakari Yrjölä on tehnyt Jumalan valtakunnan työtä jo lähes 10 vuotta.

– Veimme vaimoni kanssa Venäjälle ruoka- ja vaateapua koronakevääseen asti. Siellä Anna-niminen nainen profetoi minulle heti tavattuamme: ”Kirkkaus lepää sinun kotisi yllä, varallisuus ei tule loppumaan”. Tuosta profetiasta on nyt viitisen vuotta, eikä varallisuus ole loppunut, Sakari Yrjölä naurahtaa. – Jumala on pitänyt huolen.

Iikka Löytty

 


Yhteistyössä
CMN