Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Love Story Made in Heaven
Kuinka Jumala yhdisti Kamalin ja Elinan


Intialainen Kamal sai huomata, että kun Jumala kehottaa kosimaan, on paras toimia.

Elettiin lokakuuta 2012 ja Kamal Singh Chauhanin sisar kärsi kroonisesta munuaisten vajaatoiminnasta.

– Olin tuskissani, kun en tiennyt mitä voisin tehdä pelastaakseni hänet, Kamal muistelee. – Yritimme äitini kanssa taata sisarelleni parhaan mahdollisen sairaalahoidon, mihin meillä oli varaa. Rukoilimme myös hänen puolestaan.

Lääkärit eivät antaneet enää paljoakaan toivoa, ja sisaren tila huononi päivä päivältä.

Kamal kertoo rukoilleensa samaan aikaan Jumalaa: ”Pelasta sisareni, sillä muuten minulla ei ole elämässäni ketään yhtä läheistä ihmistä, kenelle voin avautua ja kertoa ajatuksiani, kenen kanssa leikkiä, pitää hauskaa ja tuntea perheyhteyttä.”

Vinkki taivaasta

Kamal oli tuohon aikaan töissä runsaan 200 kilometrin päässä kotoaan. Eräänä aamuna hän heräsi huolissaan sisarensa terveydestä, kun kuuli yllättäen äänen sanovan nimen ”Elina Lucena”.

– Se tuntui korvin kuultavalta Hengen ääneltä, mutta samaan aikaan omilta ajatuksiltani. Mutta miksi minä miettisin jotain espanjalaista nimeä aikaisin aamulla? Kamal muistelee ihmetelleensä.

Hän avasi Facebookin ja kirjoitti nimen hakuosioon. Ensimmäinen hakutulos oli ”Elu Lucena”.

– El-alku ja Lucena aivan kuin olin kuullut, kiinnittivät huomioni. Tunsin voimakasta halua lisätä hänet Facebookiini, mutta ensin lähetin hänelle kysymyksen ”voimmeko olla ystäviä?”

Viikon kuluttua Elina vastasi: ”Kuka olet?” Ja niin nuoret vaihtoivat nimiään ja kertoivat uskostaan Kristukseen. Keskustelu päättyi siihen sillä kertaa.

Jumalan Ääni
Joulukuussa Kamal palasi kotiinsa, mutta ei nauttinut joulun tai uuden vuoden ajasta, koska rakkain ihminen makasi kuolinvuoteella kotona, eikä hänen eteensä voinut tehdä muuta kuin rukoilla ja paastota tai laskea jäljellä olevia päiviä.

Tammikuun alkupäivinä hän istui sisarensa vieressä katselemassa televisiota, kun Pyhä Henki sanoi yllättäen: ”Kosi sitä ystäväksesi liittämääsi tyttöä”.

– Nyt tiesin tarkkaan, mistä Ääni tuli, enkä sekoittanut sitä omiin ajatuksiini, Kamal kertoo.

Facebook oli tietenkin jo siinä vaiheessa auki. Kamal kertoo kääntyneensä katsomaan sisartaan, joka tuijotti häntä viattomin ja ystävällisin kasvoin.

– Katsoessani sisareni kasvoja, tiesin, ettei hän ollut ehdottanut minulle tuota kosintaa. Hänen kuntonsa oli jo niin heikko, ettei hän pystynyt puhumaan ääneen eikä auktoriteetilla.

Jälleen kerran Kamal tunsi pakottavaa tarvetta toimia, aivan kuin läheinen ystävä olisi painostanut ja kehottanut kosimaan tuota tyttöä.
Hän ei voinut rukoilla ääneen, mutta sanoi Pyhälle Hengelle: ”OK, jos se olet sinä Jumalan Pyhä Henki, niin saanen huomauttaa, etten rakasta tuota tyttöä, koska en tunne häntä. Ja koska toinen syy istuu tässä vieressäni. Siksi en voi kosia ja ajatella tuota tyttöä.”

Pyhä Henki kuitenkin jatkoi painostustaan, ja lopulta Kamal viestitti Elinalla sanoen: ”Haluan kertoa sinulle jotakin, mutta se ei tule sydämestäni, enkä ymmärrä sitä, mutta Pyhä Henki käskee minun kosia sinua. Ja koska olen Jumalan kuuliainen lapsi, enkä voi vastustaa Häntä, niinpä kosin sinua. Rakastan sinua, mutta pidä mielessäsi, etten oikeasti rakasta sinua, koska en tunne sinua.”

Elina vastasi hänelle lyhyesti: ”Minua vähän pelottaa, koska tämä tapahtuu internetissä.” Ja niin päättyi toinen keskustelu Facebookissa.

Viimeinen kehotus
Tammikuun 26. 2013 Kamalin sisar nukkui pois.

– Minä itkin ja surin häntä. En halunnut ketään lähelleni, sillä olimme sisareni kanssa hyvin läheiset. Hän oli äitini lisäksi ainoa ihminen, joka rakasti minua kuin kallisarvoista jalokiveään, huokaisee Kamal.

Noina päivinä hän laittoi Facebookissa tiedon sisarensa poismenosta parhaimmille ystävilleen, jotka olivat tunteneet myös sisaren. Hän laittoi viestin myös Elinalle ymmärtämättä itsekään miksi.

– Sain Elinalta vastaukseksi vain ”OK”. Olin pettynyt Elinaan, minusta hän oli hieman töykeä ja tunteeton. Ja tuohon sanaan OK keskustelumme päättyi sillä kertaa, Kamal muistelee.

Hän kertoo lopettaneensa rukoilun ja Raamatun lukemisen, koska oli vihainen Jumalalle. Mutta hänen henkensä jatkoi kuitenkin Jumalan kanssa keskustelua.

– Joka hetki saatoin kuulla oman henkeni juttelevan Jumalan kanssa ja ylistävän Häntä. Olin vihainen myös omalle hengelleni, Kamal toteaa.

Maaliskuussa Jumala puhutteli jälleen häntä: ”Tämä on viimeinen kerta, kun käsken sinua kosimaan tuota tyttöä, hän on sinun.”

– Se kuulosti käskyltä. Aivan kuin opettaja komentaa koulussa, että kotitehtävät on tehtävä ja tämä on viimeinen varoitus.

Se oli varsin suoraa puhetta. Kamal kertoo tulleensa kosketetuksi, ja kaikki viha kaikkosi saman tien.

– Silloin tajusin, ettei minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin kosia Elinaa.

Rukouksessa vahvistusta hakemaan
Kamal otti Elinaan yhteyttä Facebookin kautta ja kertoi Jumalan jälleen kehottaneen hänen kosimaan. Kamal halusi kuitenkin painottaa, että hän pelkäsi edelleenkin, koska kyseessä oli internet. Elina vastasi myöskin pelkäävänsä internetin vaikutusta.

Kamal totesi, että koska he kummatkin olivat peloissaan, olisi ehkä parasta rukoilla. Hän tiesi Jumalan kehottaneen häntä, ja koska hän ei voinut jättää Jumalan Ääntä huomioimatta, hän toivoi myös Elinan rukoilevan ja saavan vahvistuksen.

Kun hän seuraavana päivänä tiedusteli, oliko Elina rukoillut, tämä vastasi ettei. Ja sama vastaus seuraavana päivänä.

– Aloin turhautua, koska tunsin jo entuudestaan turhautuneisuutta Jumalan painostaessa minua kosimaan ja kaikesta pelosta nettisuhdetta kohtaan jne., Kamal selvittää.

Lopulta Kamal huomautti, että nyt hän kehottaa viimeisen kerran Elinaa rukoilemaan tämän asian puolesta.

– Sanoin, että tiedän tämän olevan epätavallista, mutta koska olemme uskovia, meidän on rukoiltava, jos haluamme saada varmuuden jostain asiasta. Kun Elina lupasi rukoilla, neuvoin häntä lukemaan Gideonin tarinan Tuomarien kirjasta ja rukoilemaan sen jälkeen.

Jumala parantaa

Kamal odotti kärsimättömänä vastausta Elinalta seuraavana päivänä, mutta kun sitä ei kuulunut, hän otti itse yhteyttä. Perusjutustelun lopuksi Kamal kysyi, oliko Elina rukoillut, jolloin tämä yllättäen huomasi selkänsä parantuneen. Elina kertoi hoitaneensa kaikki päivärutiinit ilman normaalia selkäsärkyään.

Hän oli pyytänyt Jumalalta kahta merkkiä vahvistukseksi siihen, että Jumala olisi osoittanut Kamalin hänelle puolisoksi. Hän oli rukoillut edellisenä iltana parannusta 24/7 selkäkipuunsa ja toiseen syntymästä saakka lyhyempään jalkaansa. Tuo hieman lyhyempi jalka oli itse asiassa syy jatkuvaan selkäkipuun. Mutta sitten seurasi iso MUTTA, Elina kertoi selkäkipunsa kadonneen, mutta miksi ei myös jalka parantunut. Miksi rukousvastaus oli vain 50 -prosenttinen?

Kamal muistelee huomauttaneensa, ehkä syynä oli joko hänen tai Elinan epäily, koska vastaus ei ollut 100 -prosenttinen. Niinpä nuoret päättivät rukoilla yhdessä ja pyytää Jumalalta vahvistusta.

Samana yönä he kumpikin saivat varsin samanlaisen unen Jumalalta.

– Minä näin unessa Elinan keltaisessa leningissä. Hänellä oli pitkät hiukset, mutta ei mustat niin kuin Intiassa, vaan blondin ja vaalean ruskean väliltä. Hänellä oli vihertävän siniset silmät. Aivan samanlaiset kasvot kuin luonnossakin. Unessa Elina oli Intiassa minun ja äitini kanssa. Me olimme palaamassa ostoksilta ja menossa jumalanpalvelukseen, Kamal kertoo.

– Minä näin omassa unessani meidät jo täällä Suomessa, kertoo puolestaan Elina.

– Kävelimme käsikädessä, kovin rakastuneina kaupassa katsomassa joitakin tavaroita.

– Vaikka saimme tavallaan kumpikin varmistuksen, sanoin Elinalle, ettei hän ottaisi asiaa vielä liian vakavasti. Meidän tuli jatkaa rukoilemista. Internetin välityksellä solmittava suhde askarrutti vieläkin minua. Sanoin hänelle, että pidetään edelleen yhteyttä ja rukoillaan. Kyllä Jumala näyttää, kuinka edetä, Kamal kertoo.

Lopullinen vahvistus
Erään kerran rupatellessaan Kamal kysyi Elinan uskosta Jeesukseen ja hänen hengellisestä elämästään.

– Ajattelin, että jos Jumala oli sitomassa meitä avioliiton siteisiin, meidän tulee tuntea toisemme hyvin ennen sitä.

Kun Kamal kysyi, kuinka monena sunnuntaina kuukaudessa Elina käy seurakunnassa, tämä vastasi, että vain muutaman kerran vuodessa. Lähinnä hän kertoi käyvänsä parantumiskokouksissa ja vastaavissa.

– Olin hieman hämmästynyt, että oliko Jumala tosiaan tarkoittanut tämän tytön minulle. Vilkaisin jopa tuonne ylös hieman vihaisena, Kamal naurahtaa.

Sitten hän selvitti Elinalle, mitä Jumalan perhe tarkoitti ja miksi meidän tuli käydä ylistämässä Jumalaa yhtenä Hänen perheensä jäsenenä.

Seuraavana sunnuntaina Elina meni seurakunnan kokoukseen ja istui penkissä itkemässä, kun eräs nainen tuli hänen viereensä rukoilemaan. Yllättäen Elina tunsi jalkansa pitenevän ja kasvavan samanpituiseksi toisen kanssa. Kun jumalanpalvelus oli päättynyt, Elina otti yhteyttä Kamaliin ja kertoi saamastaan rukousvastauksesta.

– Olin todella yllättynyt kuulemastani ja tunsin sen olevan totta, koska väärillä ihmeillä ei ole samanlaista onnen ja ilon vaikutusta kuin Kaikkivaltiaan Jumalan tekemillä ihmeillä. Siinä vaiheessa me kummatkin olimme saaneet vahvistuksen, emmekä enää tarvinneet lisää merkkejä Jumalalta, Kamal muistelee.

Ensikohtaaminen
Kamal ja Elina jatkoivat chattailuaan entistä pidempään päivittäin tai jopa öisin. He jakoivat elämänsä kokemuksia toistensa kanssa ja keskustelivat kaikesta mahdollisesta. Ja tekivät parhaansa ollakseen uskollisia toisilleen.

Samaan aikaan Elinan pastori rukoili ja rohkaisi häntä. Intiassa Kamal kertoi tulevaisuuden suunnitelmistaan äidilleen, joka ei aluksi uskonut poikansa puheita. Mutta kun Kamal kertoi, kuinka Jumala oli johdattanut heidät yhteen, äitini uskoi, ja he rukoilivat yhdessä.

– Rukoilin myös pastorini ja hänen perheensä sekä erään seurakuntani vanhemmiston jäsenen kanssa ja sovimme hääpäivän.

Elina lensi Intiaan ja tapasi tulevan miehensä ensimmäistä kertaa Delhin lentokentällä 13.4.2014 ja kolmen päivän kuluttua nuoripari vietti häitään Baijnathissa, Himachal Pradeshin osavaltiossa. Viisi päivää myöhemmin avioliitto vahvistettiin paikallisessa maistraatissa.

Valmiina Jumalan käyttöön
– Olimme kumpikin Elinan kanssa listanneet toiveita tulevasta aviopuolisostamme jo ennen ensimmäistä kontaktiamme Facebookissa, ja nyt kun olemme naimisissa, olemme nähneet kaikkien toiveittemme toteutuneen, kertoo joulukuussa 2015 Suomeen muuttanut Kamal onnellisena.

Elina toimii tällä hetkellä Espoossa henkilökohtaisena avustaja ja Kamalilla on sopimus TE-palvelut toimiston kanssa. Nuorenparin tulevaisuuden suunnitelmista Elina kertoo: – Meidän sydämemme on avoin Jumalan valtakunnan työhön, mutta me emme vielä tiedä, koska ja mihin. Rukoilemme Jumalaa osoittamaan meille, mitä Hän haluaa meidän tekevän.

Jon McEwan


Yhteistyössä
CMN