Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Että he yhtä olisivat


Kristityt Yhdessä ry:n uusi toiminnanjohtaja Jouni Anttila ei lupaa radikaaleja muutoksia yhdistyksen toimintaan, mutta uusia aluevaltauksia on kuitenkin luvassa. Hän myös kannustaa miehiä – tosimiehiäkin – entistä rohkeammin Jumalan työpöydälle sielunhoitoon.

Kristityt Yhdessä ry perustettiin tukiyhdistyksi Radio Deille vuonna 1997.
– Yhdistys on nimensä mukaisesti järjestö, joka haluaa työskennellä kaikkien kristillisten toimijoiden kanssa koko tässä Suomen siionissa, selvittää tuore toiminnanjohtaja Jouni Anttila. – Sloganimmekin on Joh. 17:21-23:sta ”Että he yhtä olisivat”.

Kristityt Yhdessä ry:ssä ei hänen mukaansa tuijoteta raja-aitoihin tai oppikysymyksiin, vaan katsotaan sitä, mikä on 99 -prosenttisesti yhteistä kaikille kristityille, usko Jeesukseen.
Yhdistyksellä on 7000 kannatusjäsentä sekä 500 radiokummia, jotka tukevat toimintaa kuukausittaisilla avustuksillaan mutta myös rukouksin. Kolmas tukiryhmä on 150 yritysjäsenen ryhmä.

Tarkkaan kohdennettua ohjelmaa
Tärkein päämäärä Kristityt Yhdessä ry:llä on lähimmäisen auttaminen.

– Pyrimme kohtaamaan ihmisiä, kuuntelijoitamme heidän tarpeissaan tuomalla lohdutusta ja tukea vaikeissa elämäntilanteissa radioaaltojen kautta.

Käsi kädessä lähimmäisen auttamisen kanssa kulkee Anttilan mukaan evankelioiminen, jota radiotyö mitä suuremmassa määrin on.

Kolmantena tärkeänä päämääränä hän mainitsee kristittyjen yhteyden edistämisen.

– Me toimimme tavallaan siltana seurakuntiin, että radion kuuntelijat löytäisivät oman seurakuntapaikkansa hengelliseltä kentältä. Ja tietenkin pyrimme edistämään myös seurakuntien välistä yhteistyötä, Jouni Anttila toteaa.

Ja neljäntenä listalla on yhdistyksen varsinainen tehtävä eli kristillisen radiotyön tukeminen.

– Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhdistys kustantaa Radio Deihin tällä hetkellä kahdeksaa tarkkaan kohdennettua ohjelmaa, kuten esimerkiksi Sukellus Sanaan, Laiva on lastattu -lastenohjelma, toivekonsertti, Hyvän Tuulen ilta jne., hän luettelee.

Omiksi suosikeikseen Anttila mainitsee sielunhoidolliset ohjelmat (Armoterapiaa, Pelastusrengas, Pintaa syvemmälle), joissa keskustellaan elämän kipeistä asioista.

Erityissijan Jouni Anttilan sydämessä saa myös kanavan uusi ylistysohjelma, jolla halutaan osoittaa kuulijoille, mitä kaikkea ylistys voi olla.

– Nuorille ylistys on useasti tietynlaista räväkämpää menoa, mutta se voi olla myös virsien kautta tapahtuvaa ylistystä. Itse pidän tuollaisesta sielunhoidollisesta, hyvin herkästä ylistyksestä, jossa saatetaan mennä aivan hiljaisuuteen asti.

Radio Dein ohjelmia Jouni Anttila kuvaa sanoilla laaja mutta tarkkaan kohdennettu.

Sitä, että Radio Dein taakse on saatu niin kattavasti koko suomalainen kristillinen kenttä, Jouni Anttila selittää perusarvoista lähtevällä toiminnalla.

– Perusarvomme ovat kristilliset ja on Jumalan Sanan mukaista olla yhtä. Radiotyö on mielestäni hyvin henkilökohtaisella tasolla. Kristityt ihmiset, jotka haluavat hengellistä ravintoa, joka ei kuitenkaan tule liian paksuna. Eli radio soi taustalla niin työpaikalla kuin kotonakin

Uusi aluevaltaus
Kristityt Yhdessä ry on järjestänyt eri puolilla maata – eri kuuluvuusalueilla – ns. ystävätapahtumia lähes kuukausittain. Pääkaupunkiseudulla järjestetään myös pienempimuotoisia ”Rukous ja ystävät” tapahtumia eri seurakuntien kanssa.

Jouni Anttila on saanut koulutuksen sielunhoitajaksi, joten ei olekaan mikään ihme, että Kristityt Yhdessä ry:n uusin aluevaltaus tulee juuri sielunhoidolliselta puolelta.

– Tänä päivänä kaivataan sielunhoidollista koulutusta ja lähestymistapaa. On paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat sielunhoitoapua, mutta on myös monia, joilla on kutsu sielunhoitoon. Koen tärkeäksi, että me varustamme näitä ihmisiä kutsunsa mukaiseen työskentelyyn.

– Kyllä tämä tehtävä Kristityt Yhdessä ry:n toiminnanjohtajana on aivan suora rukousvastaus Jumalalta. Tällä paikalla voin viedä eteenpäin myös omaa kutsuani sielunhoidon kentällä.

Helmikuun lopulla yhdistys järjesti Malmin seurakunnassa Helsingissä ensimmäisen Armoterapia -seminaarin, joita on sen jälkeen järjestetty vielä kaksi kertaa pastori Petri Välimäen johdolla.

– Pyrimme koulutuksella siihen, että sielunhoitajat ja rukoilijat pystyvät kulkemaan lähimmäisen rinnalla tukien ja auttaen heitä, Anttila täsmentää.

Jumala-suhdetta vaalien
Osa-aikaisella toiminnanjohtajalla riittää kiirettä myös yhdistyksen ulkopuolella. Malmin seurakunnassa vetämänsä kriisiryhmän lisäksi Jouni Anttila opettaa joka toinen viikko Elämän leipää -tilaisuuksissa Pukinmäessä. Tukena on Pirjo-vaimo, jonka kanssa hoituu myös tilaisuuksien ylistyspuoli.

– Toimimme ylistys + sana + rukous -periaatteella. Tilaisuuksissa käytetään armolahjoja, jotka myös toimivat, Jouni Anttila huomauttaa.

Hän myöntää, että toisten ihmisten huolien ja ongelmien kuuntelu käy pitkän päälle raskaaksi myös oman kestämisen kannalta, mutta hän muistuttaa, että kun on paljon tekemistä, on myös rukoiltava paljon.

– Rukous on minulle ainoa vakuutus, että pystyn tekemään tätä työtä. Oma Jumala -suhde on oltava kunnossa, sillä jos se rasittuu, on pysähdyttävä ja otettava aikalisä. Ei minun tarvitse tehdä tätä työtä omassa voimassani, kun voima tulee Jumalalta, Anttila lisää. – Palveleminen antaa voimaa ja suojaa. Se on taivaallista, jota ei voi rahalla ostaa.

Hän painottaa, että lähtiessään sielunhoitajaksi on myös itse antauduttava sielunhoitoon. Jumala alkaa parantaa ja eheyttää syvältä ihmisen sisimmästä aina pala kerrallaan.

– Kun on itse käynyt puhdistavan tulen läpi, huomaa, etteivät toisten ihmisten murheet ja huolet enää tartu.

Tosimieskin tarvitsee Jumalaa
Jouni Anttila toteaa naisten oivaltaneen miehiä paremmin sielunhoidon merkityksen.

– On pitkälti uskalluskysymys antautua Jumalan työpöydälle. Se tuo esille ihmisen kivut ja paljastaa ihmisen. Eikä tuollainen läpinäkyväksi tuleminen ole helppoa.

Tosimiehen elämään kuuluu hänen mukaansa tietty uteliaisuus ja kokeilun halu. Itsekin Anttila kertoo kokeilleensa niin metsästystä, kalastusta, sukellusta, vuorikiipeilyä kuin laskuvarjohyppyäkin.

– Pähkäilin aikoinaan, että miksi Jumala pysäytti minut, enkä päässytkään Muukalaislegioonaan opettelemaan ranskaa. Jumala vastasi minulle, että nyt sinä olet Jumalan sotilas, ja nyt mennään tulisiin paikkoihin.

Tärkeää on kuitenkin hänen mielestään pystyä hengen maailmassa kohtaamaan vihollisen. Ja onnistuu sitä paremmin, mitä lähempänä Jeesusta on.

– Tosimiesten pitäisikin mielestäni tiedostaa, että tuohon tilanteeseen pääsee ainoastaan, kun luopuu itsestään ja tyhjentyy omista asioistaan. Ja siihen ainoa tie on sielunhoitoon antautuminen, Jouni Anttila painottaa.

Näin oppii tuntemaan itsensä niin kuin Jumala tuntee meidät, ja samalla tulee Hengessä vahvaksi ja läpinäkyväksi.

– Se tarkoittaa, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Jumalan armo tulee valtavan suureksi, ja totuus tulee esille, Anttila selvittää. – Ja kun ihminen alkaa Sanan varjossa nähdä totuutta, hänen on pakko ottaa armo vastaan. Tällainen Jumalalle antautuminen kokosydämestä on mielestäni sitä tosimiehuutta.

Kimmo Janas

Yhteistyössä
CMN