Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

LEXUS RC 300h hivelee silmää


Tällä kertaa hyppäämme yhden kaikkien aikojen kauneimman urheilucoupeen kyytiin.

Lexus RC 300h on uraauurtavalla täyshybridillä varustettu pikku-sportti.
Valmistaja on selvästi houkuttelemassa nuorempaa asiakaskuntaa itselleen. RC 300:n kilpailijoita lienevät ainakin Audi A5 ja Bemarin nelossarja.

Harvoin näkee näin onnistunutta muotoilutulosta. 4,7-metrisen RC 300:n sulavat linjat saavat suorastaan veden kielelle. Ja vielä kun värinä on tällainen lämmin punainen, niin a vot, mahtava lopputulos.

Kuusikulmainen keulamaski antaa autolle aika uhittelevan ilmeen ja ilmanottoaukot antavat sellaista petomaista ilmettä.

Ei perheen tavaroille
Tavaratila on 366 litraa eli ei mitään perheauton kokoa, mutta kyseessähän onkin lähinnä 2 aikuisen menopeli.
Pieni takaluukku hieman hankaloittaa lastaamista.

Bensaa ja sähköä
Konepellin alta löytyy 4-sylinterinen 2,5 -litrainen, 181 -heppainen bensakone, jota tukee 143-hevosvoimainen sähkömoottori – yhteistehoa löytyy mukavat 223 hevosvoimaa.

CO2-päästöt ovat 113 g/km ja yhdistetty kulutus 4,9 l satasella.

Sisätilat
Yleisilme sisällä on ihan siisti, mutta ei ehkä täysin vastaa ulkokuoren muotokieleen.

Nahkaverhoillut etuistuimet antaa hyvän sivustatuen ja reisitukikin on ihan riittävä. Sähkösäädöillä saa helposti miellyttävän ajoasennon.
Takapenkille en lähdenyt edes yrittämään, mutta kyllä sinne perheen pienimmät voivat mahtua ihan mukavasti.

Missä murina?
Tällaisella urheiluautolla kun painaa kaasupolkimen lattiaan, toivoo kuulevansa takaa kahdesta pakoputkista äijämäistä murinaa, mutta ei – tämähän onkin täyshybridi, joka ampaisee liikkeelle täysin äänettömästi.
Itse asiassa RC 300h ei ole mikään urheiluauto, vaan kauniisti muotoiltu kahdelle aikuiselle tarkoitettu urheilullinen auto.

Auton suorituskyky ei nimittäin ihan vastaa auton ulkomuotoa.

Huippunopeushan tällä on vain 190 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 8,6 sekuntia. Eli ei mikään tykki, mutta muuten todella miellyttävä auto ajaa.

Ja kyllä tuohon äänettömyyteenkin tottuu – eipähän herätä koko naapuristoa, jos joutuu lähtemään töihin aikaisin aamulla...

Verotus inhimillistä
Meillä liikkui viikon koeajon keskikulutus tuossa kuuden litran paikkeilla, mikä on ihan kiva lukema. Kaupunkiajossahan pärjää pitkälle pelkällä sähköllä.

Tuo taloudellisuus näkyy tietenkin myös auton hinnassa, sillä noin 57.000 euron hinnasta on veron osuus vain 9.000 euroa.

Kimmo Janas


Yhteistyössä
CMN