Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Jumalan ja ihmisten palvelija
<empty> Nyt suolan syönti kuriin
<empty> AUTO 25 & Mobility
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Renault sähköistyy – entisestään


Vuoteen 2022 mennessä Groupe Renault kasvattaa suunnitelmien mukaan sähköautojensa määrän kahdeksaan ja sillä on silloin valikoimassaan 12 osin sähköllä liikkuvaa hybridiä ja lataushybridiä.

Autoteollisuus on suuremmassa murroksessa kuin koskaan yli vuosisadan mittaisen historiansa aikana. Vaatimukset alhaisemmasta polttoaineenkulutuksesta, vähäisemmästä hiilidioksidipäästöstä, kiristyvät saastemääräykset ja asiakkaiden odotukset ajavat kaikki kohti voimalinjojen nopeaa sähköistämistä.

Koeajoimme edellisessä numerossamme täyssähköisen Renault ZOEn, joka on tänä vuonna eniten myyty sähköauto Euroopassa ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana. Renault tuo nyt markkinoille valikoiman erilaisia hybrideitä, jotka ovat tehokkaita, taloudellisia ja hinnaltaan suuren ostajajoukon saavutettavissa.

Syyskuun alussa Renaultin hybridiuutuudet tekivät pikavisiitiin Suomeen, ja Tosimieskin pääsi koeajamaan kaikki kolme uutuutta; Clio E-TECH Hybrid, Captur E-TECH Plug-in ja Mégane E-TECH Plug-in.

E-TECH
Sähköautojen pioneerina Renault tuo autoihinsa E-TECH -hybridit, jotka ovat uskollisia yhtiön filosofialle. Kaikki Renaultin sähköautoista saama oppi on koottu yhteen ja jalostettu E-TECH- hybriditekniikkaan. Sen ytimessä on monipuolisesti ja mahdollisimman tehokkaasti toimivan bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Renaultin valmistamat E-TECH:it ovat paljon hienostuneempia, kuin perinteinen hybridi, jossa on sähkömoottori bensiinimoottorin apuna.

Renaultin paneutumisesta E-TECH -hybridien suunnitteluun kertoo parhaiten se, että voimalinja esiteltiin ensimmäisen kerran jo syksyllä 2014 Pariisin autonäyttelyssä Renault EOLAB - tutkielmassa. Sen jälkeen tekniikkaa on kehitetty, viimeistelty ja testattu vielä viiden vuoden ajan, ennen kuin se hyväksyttiin tuotantoon.

Voimalinjan ytimessä on uuden sukupolven 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Siinä on muun muassa muuttuva nokka-akselin ajoitus, kahdet polttoaineen suihkutussuuttimet ja sähkökäyttöiset apulaitteet. Viime mainitulla säästetään silläkin polttoainetta hihna- tai ketjukäyttöisiin apulaitteisiin verrattuna.

Renaultin uudet E-TECH -hybridit lähtevät aina liikkeelle sähkömoottorin voimalla, ripeästi, pehmeästi ja äänettömästi. Ajamisen iloa löytyy kaikissa olosuhteissa, kun sähkömoottori antaa tarvittaessa lisävoimaa bensiinimoottorille. Edistyksellisen, älykkään automaattisen monitilavaihteiston avulla saavutetaan erinomainen taloudellisuus ja lisäksi saadaan jarrutusenergialla ladattua tehokkaasti akkuja. Voimalinjan taustalla on Formula 1 -sarjassa ja sähköautoissa rakentunut asiantuntemus.

Litiumioniajoakun energiasi-sältö vaihtelee sen mukaan, minkä tyyppinen hybridi autossa on. Uudessa Clio E-TECH Hybridissä ajoakun energiasisältö on 1,2 kWh (230 V). Sillä saadaan vähennettyä merkittävästi polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästö, sillä kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta voidaan edetä sähköllä, ja auton polttoaineenkulutus kaupungissa on enimmillään 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorisella. Uudessa Captur E-TECH Plug-in lataushybridissä ja uudessa Mégane E-TECH Plug-in lataushybridissä ajoakun energiasisältö on puolestaan 9,8 kWh (400 V), mikä riittää WLTP-normin mukaan jopa 65 kilometrin ajoon sähköllä kaupungissa. Pelkästään sähköllä voi Méganella päästä 50 kilometriä sekalaisessa ajossa (WLTP) huippunopeuden ollessa 135 km/h.

Kaksi vaihtoehtoa
Heti alusta alkaen Renault E-TECH tulee markkinoille kahtena vaihtoehtona. E-TECH hybrid on tavallinen täyshybridi, josta puhutaan yleisesti myös itselataavana hybridinä. Toinen uusi voimalinja on E-TECH Plug-in hybrid eli lataushybridi.

Uuden tekniikan käyttöönotto Renaultin automalleissa on helppoa, sillä sekä uusi CMF-B -perusrakenne että CMF C/D -perusrakenne on alusta alkaen suunniteltu sähköistämistä silmällä pitäen. Lisäksi E-TECH:in kaikki komponentit ovat kooltaan niin järkeviä, että ne on helppo sijoittaa jopa niin kompaktiin autoon kuin Clio.

Renaultin insinöörit ovat luoneet hybridiin ratkaisun, joka on merkittävä, omaperäinen ja ainutlaatuinen. Voimalinjaan on pelkästään haettu yli 150 patenttia. Hybridien automaattinen monitilavaihteisto mahdollistaa poltto- ja sähkömoottorien monipuolisen käytön ja kokonaisuutta voidaan käyttää sekä sarja- että rinnakkaishybriditilassa. Järjestelmä toimii automaattisesti, ja käyttäjälle ajaminen on vaivatonta.

Moottorien käyttöä tilanteen mukaan
Kahden sähkömoottorin, älykkään monitilavaihteiston ja polttomoottorin yhdistelmässä on mahdollisuus suureen määrään erilaisia ajotiloja.

Liikkeelle lähdetään siis aina sähköllä, sillä vaihteiston yhteydessä ei ole kytkintä, eikä polttomoottoria käytetä liikkeelle lähtöihin. E-TECH hybridit lähtevät paikaltaan aina suuremmalla sähkömoottorilla eli ajomoottorilla. Sähkömoottori antaa heti alussa täyden vääntömomentin, minkä vuoksi liikkeellelähdöt onnistuvat aina tyylikkäästi ja ripeästi – eli auto ampaisee liikkeelle kuin hauki kaislikosta.

E-TECH sopeutuu aina automaattisesti ajotilanteeseen. Renaultin E-TECH hybridit perustuvat sarja-rinnakkaisarkkitehtuuriin, jossa pystytään yhdistämään erilaisten hybridien (sarja-, rinnakkais- ja sarja-rinnakkaishybridi) parhaat ominaisuudet. Moottorit voivat toimia erikseen tai yhdessä välittäen energiaa joko pyörille tai akulle.

Voimalinjassa moottoreita ja niiden tehon välitystä hallitaan kiihdytyksen ja voiman tarpeen mukaan. Lisäksi otetaan huomioon akun tila ja mahdollinen energian talteen otto. Teoreettisesti erilaisia ajotiloja moottoreiden ja vaihteiden suhteen on jopa viisitoista. Liikkeessä ollessa ajotila vaihtuu automaattisesti lähes huomaamatta, eikä ajajan tarvitse puuttua siihen millään tavalla.

E-TECH valitsee aina tilanteeseen parhaiten sopivan ajotilan, jolla optimoidaan päästöt ja energian käyttö sekä varmistetaan nautittava ajaminen.

Jarrutusenergia talteen
E-TECH tekee mahdolliseksi optimoida energian käytön myös sekä vauhtia hidastettaessa että jarrutettaessa. Kun ajaja nostaa töppösensä kaasupolkimelta ja vaihteenvalitsin on D (Drive eli aja) -asennossa, suurempi sähkömoottori (ajomoottori) alkaa toimia generaattorina. Se kerää hidastaessa syntyvää kineettistä energiaa ja muuttaa sen sähköenergiaksi, jolla ladataan ajoakkua.

Vaihteenvalitsimessa on asento B (Brake eli jarrutus), joka tehostaa liike-energian talteenottoa eli itselataamista. Kun vaihteenvalitsin on asennossa B, moottorijarrutus on voimakkaampi ja autoa voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella. Vauhti hidastuu tehokkaasti nopeuteen 7 km/h saakka, minkä jälkeen on käytettävä jarrupoljinta, mikäli halutaan vaikka pysähtyä kokonaan.

Kun ajaja painaa jarrupoljinta, pyritään ensisijaisesti tehostamaan regeneroivaa jarrutusta eli vauhtia hidastetaan moottorijarrutuksella ja samalla kerätään energiaa talteen. Varsinaiset jarrut otetaan toimintaan vasta, kun nopeutta pitää vähentää erityisen tehokkaasti. Regeneroivalla jarrutuksella saadaan kerättyä talteen kineettistä energiaa.

Captur E-TECH Plug-in hybrid
• Moottori R4, 1 598 cm³, 68kW (92 hv)/5 600 r/min, 144 Nm/3 200 r/min Sähkömoottori 49 kW (67 hv), 205 Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho
117 kW (159 hv)/ r/min ei määritetty, yhteisvääntö ei määritetty
• Ajoakun kapasiteetti 9,8 kWh
• Latausaika 3-5h (3,6kW Type 2 – kotipistorasia 10A)
• Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s, huippunopeus 175 km/h
• Kulutus 1,5 l/100 km 95E10
• CO2-päästöt 33 g/km
• Voimansiirto A6 (teoreettisesti 15 eri tilaa), etuveto
• Mitat p 4 227, l 1 797, k 1 567 mm, akseliväli 2 639 mm,
omamassa 1 639 kg, tankki 39 l 
• Tavaratila VDA: Takapenkki takana, VDA 265.
Takapenkki edessä VDA 379. Takaistuin taitettuna VDA 1 118
• Tavaratila kokonaistilavuus: Takapenkki takana, 397.
Takapenkki edessä 557. 
• Hinta 29 390 euroa 

Clio E-TECH hybrid
• Moottori R4, 1 598 cm³, 68kW (92 hv)/5 600 r/min, 144 Nm/3 200 r/min Sähkömoottori 36 kW (49 hv), Hybridijärjestelmän yhteisteho
103 kW (140 hv)/r/min ei määritetty, yhteisvääntö ei määritetty
• Ajoakun kapasiteetti 1,2 kWh
• Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, 
• Kulutus 4,3 l/100 km 95E10
• CO2-päästöt  98 g/km
• Voimansiirto A6 (teoreettisesti 15 eri tilaa), etuveto
• Mitat p 4 047, l 1 728, k 1 437 mm, akseliväli 2 583 mm,
omamassa n/a kg, tankki 39 l 
• Tavaratila VDA: 254
• Tavaratila kokonaistilavuus: 300 
• Hinta: ei vielä tiedossa

Megane Sport Tourer E-TECH Plug-in hybrid
• Moottori R4, 1 598 cm³, 68kW (92 hv)/5 600 r/min, 144 Nm/3 200 r/min Sähkömoottori 49 kW (67 hv), 205 Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho
117 kW (159 hv)/ r/min ei määritetty, yhteisvääntö ei määritetty
• Ajoakun kapasiteetti 9,8 kWh
• Latausaika 3-5h (3,6kW Type 2 – kotipistorasia 10A)
• Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 183 km/h
• Kulutus 1,3 l/100 km 95E10
• CO2-päästöt 29 g/km
• Voimansiirto A6 (teoreettisesti 15 eri tilaa), etuveto
• Mitat p 4 625, l 1 870, k 1 458 mm, akseliväli 2 712 mm,
omamassa n/a kg, tankki 39 l 
• Tavaratila VDA: 389. Takaistuin taitettuna 1372
• Tavaratila kokonaistilavuus: 447 Takaistuin taitettuna 1 408
• Hinta: ei vielä tiedossa

Kimmo Janas


Yhteistyössä
CMN