|
|
Flying for life |


Kansainvälinen, tunnustustenvälinen lähetyslentojärjestö MAF (Mission Aviation Fellowship) syntyi toisen maailmansodan jälkeen, kun joukko sodassa palvelleita lentäjiä alkoi pohtia, miten lentokoneita voisi käyttää ihmisten palvelemiseen.
MAF on toiminut vuodesta 1945 ja sen tehtävänä on avustaa lähetys- ja humanitäärisiä järjestöjä sekä paikallisia kirkkoja ja seurakuntia tarjoamalla ilmakuljetuspalveluja kolmannen maailman alueilla, missä etäisyydet ovat pitkiä, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia.
Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt kuten YK:n lastenapu, maailman ruokapankki ja terveysjärjestö WHO käyttävät MAF:n palveluita mm. terveydenhuollon ja perusopetuksen hankkeissa. MAF lentää paljon myös ambulanssilentoja.
MAF ottaa palvelukseensa kutsumustietoisia ja henkilökohtaisen uskonvakaumuksen omaavia työntekijöitä. MAF:n palvelukseen pyrkivältä edellytetään sitoutumista pitkäaikaiseen lähetystyöhön.
MAF Suomi
Suomen Lähetyslentäjien työn voidaan virallisesti katsoa alkaneen Suomen Lähetyslentäjien Neuvottelukunnan perustamisesta 8.12.1976. Myöhemmin neuvottelukunta rekisteröityi yhdistysrekisteriin nimillä Suomen Lähetyslentäjät, MAF Finland ja MAF Suomi. Yhdistyksen tarkoituksena on kristilliseen uskoon perustuen ja voittoa tai muuta välitöntä taloudellista etua hankkimatta tukea lähetys- ja avustusjärjestöjä kouluttamalla ja valmentamalla lentäjiä ja muuta henkilökuntaa sekä auttamalla heitä hakeutumaan lähetysilmailun eri tehtäviin.
Yhdistys järjestää toimintaansa esitteleviä ilmailutapahtumia, yleisölennätyksiä, leirejä, seminaareja, koulutustilaisuuksia sekä tiedotus- ja julkaisutoimintaa. Lisäksi yhdistys antaa jäsenilleen lentokoulutusta ja kehittää yhteistyötä muiden lähetyslentojärjestöjen kanssa.
MAF Suomi on Mission Aviation Fellowship Internationalin (MAFI) virallinen jäsenjärjestö ja edustaja Suomessa. Järjestöllä on tällä hetkellä toimintaa tukevat ja sitä resursoivat kansalliset jäsenjärjestöt monissa Euroopan maissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa sekä Etelä-Afrikassa. Lisäksi MAFI:lla on sisarjärjestöt Yhdysvalloissa ja Kandassa.
MAF Suomella on kahdeksan jäsenyhteisöä, jotka ovat Evankelis-luterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä ry, Fida International ry, Finlands Svenska Baptistsamfund, Missionskyrkan i Finland, Pilottipiiri ry, Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys ry ja Suomen Vapaakirkko. Suomen Lähetysseura ry:n kanssa MAF Suomella on jäsenyyden sijasta nykyisin yhteistyösopimus.
Lisätieto tarpeen
Todella harva suomalainen on kuullut MAF:n työstä, eivätkä ilmailunharrastajat ja ammattilaisetkaan välttämättä tiedä työstä.
– Sen vuoksi olemme ryhtyneet hieman aiempaa aktiivisemmin tiedottamaan ja kampanjoimaan MAF:n työn puolesta. Meillä on meneillään ”ryhdy MAF-lentoemännäksi tai MAF-perämieheksi”- kampanja. Loppuvuodesta meillä on taas tulossa ”Polttoainetta auttamiseen”, joka on myös tuore tapa osallistua hyväntekeväisyyteen. Kampanjassa meillä on jerrykannun muotoisia joulukortteja, kertoo toiminnanjohtaja Janne Ropponen.
Lisäksi MAF Suomi hallinnoi myös kehitysyhteistyöhanketta, joka toteutetaan Mongoliassa. Hankkeessa koulutetaan mongolialaisia terveydenhuollon ammattilaisia aeromedikaalisiin asioihin eli hoitamaan potilaita paremmin sairaslennoilla.
Apu menee perille
Kansainvälinen MAF kuljettaa vuosittain runsaat 100.000 henkilöä yli 130 pienkoneilla vaikeakulkuisissa ja turvattomissa olosuhteissa. Kaikilla lennoillaan MAF tekee totta sloganistaan ”Flying for life”. Maailmanlaajuisesti MAF:n lentokoneet suorittavat keskimäärin joka kolmas minuutti lentoonlähdön tai laskeutumisen.
Janne Ropponen kertoo MAFin olleen merkittävällä panoksella auttamassa Tsunamin uhreja Achen maakunnassa siellä, minne muut eivät päässeet. MAF lensi Tsunamin avustustyössä yli 1000 lentoa vuoden 2005 ensimmäisen seitsemän viikon aikana ja auttoi näiden lentojen kautta 58.000 ihmistä.
Yksityisten lahjoittajien tuki käytetään Ropposen kertoman mukaan MAF:n työn tekemiseen usein hyvin vaikeissa olosuhteissa.
– Tällä työllä saadaan paljon aikaan. Monessa paikassa esimerkiksi sairaslentojen toteuttaminen sekä lähetys- ja kehitysyhteistyötä tekevien järjestöjen työ ei olisi mahdollista ilman MAF:n lentokoneita, hän lisää. – MAF:n lennot säästävät näiden ihmisten työaikaa lyhentyneenä matka-aikana karkeasti arvioiden noin 500 työvuoden verran. Ennen kaikkea kuitenkin yksittäiset apua tarvitsevat ihmiset saavat iloa ja toivoa. Tässä työssä suomalaiset ovat myös pitkään olleet mukana.
Kutsumus kirkkaalta taivaalta
Janne Ropponen kertoo innostuneensa MAF:n työhön 24 vuotta sitten. Keväällä 1990 hän oli kysellyt, miten seuraisi Jumalalta saamaansa kutsua seurata Häntä elämässään.
– Rukoilin ja etsin minulle tarkoitettua polkua. Etsintä sai uuden vaiheen ollessani Linnanmäellä. Cessnan lentäessä ylitsemme ystäväni Juho Juutilainen kertoi minulle ensi kertaan MAF:n työstä. Tavallaan kutsumukseni tuli minulle kirkkaalta taivaalta!
Vaadittiin kuitenkin usean vuoden valmistautuminen ja vaativa koulutus MAF:n lentäjän työhön. Oli myös tehtävä vaikeita ratkaisuja, kun Ropponen jätti työnsä Nokia Telecommunicationin palveluksessa sekä tutkimustyön ohjelmistohankkeiden riskienhallintaan liittyen. Näitä valintoja hän ei kertomansa mukaan ole kuitenkaan katunut.
Koti-ikävä Ulaanbaatariin
MAF:n työ on Janne Ropposelle suuri kutsumus ja samalla henkilökohtainen täyttymys. MAF:n työssä mukana oleminen antaa kokemuksen, että hän on mies oikealla paikalla, vaikka aina eteenpäin siirtyminen ei olekaan helppoa.
Hän aloitti MAF:n lentäjänä Ugandassa vuonna 1998 ja siirtyi Mongoliaan vuonna 2000.
– Koin lähetyslentäjän työn erityisesti Mongoliassa kutsumukseksi, rakastin maata ja sen kansaa. Ymmärsin maan kulttuuria ja opin puhumaan sujuvasti mongolian kieltä. Sain tehdä mielenkiintoista ja antoisaa lentäjän sekä toiminnanjohtajan työtä upeassa maassa. Näin saatoin osallistua missioon, joka tuo iloa ja toivoa Mongolian ihmisille muun muassa sairaslentojen kautta.
Ropponen myöntää, että hän vuonna 2005 siirtyi takaisin Suomeen yhdessä vaimonsa Kirsin ja neljän poikansa kanssa, oli vaikea luopua kaikeasta tästä.
– Hassua kyllä minulla oli koti-ikävä Ulaanbaatariin! Vuosien jälkeen näen kuitenkin Jumalan johdatuksen tässäkin. Minut johdatettiin täällä Suomessa ensin vastuutehtävään lähetyksen varojen kokoamisessa, ja sen jälkeen ovi avautui tehtävään Finnairin lentäjänä.
Tämän jälkeen hän on osallistunut aktiivisesti MAF Suomen työhön ja toimii nyt osa-aikaisena toiminnanjohtajana.
Tähän työhön voi osallistua Suomessakin monella tavalla. Työtä tehdään esimerkiksi työtä nuorten puolesta MAF Eagles -kerhoissa sekä järjestämällä vuosittain 14–18 -vuotiaille tarkoitettu Peltilintu -ilmailuleiri. Mukaan voi luonnollisesti tulla mukaan myös työn tukijana. Lisätietoa löytyykin osoitteesta www.mafsuomi.fi.
– Minulle on tärkeää olla mukana MAF:n hyvässä työssä. Lentokoneet ja teknologia on laitettu hyvän palvelukseen. Mottonikin on, että kannattaa ahkeroida hyviä asioita, sillä niin jää vähemmän aikaa pahan tekoon, Ropponen naurahtaa.
Kimmo Janas
|
|
|

|
|
|