Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Jumalan ja ihmisten palvelija
<empty> Nyt suolan syönti kuriin
<empty> AUTO 25 & Mobility
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Autokuningas – Ford Touring vm 1926


Auton elinkaari voi olla yhtä tapahtumarikas ja monivaiheinen kuin ihmisellä. Ford Touring vm 1926 viettää huolella ja ammattitaidolla entisöidyssä formussa uuden elämänsä päiviä mäntyharjulaisen konealan yrityksen Weiston tehdashallissa.

Kurkijokelainen rovasti Gustaf Arokallio, entinen Pettersson hankki itselleen ja perheelleen uutena auton, Ford Touringin. Alkuperäisessä moottorissa olleen valmistusnumeron perusteella jäljet johtavat USA:n Fordin tehtaille huhtikuuhun 1926. Kurkijokelaiset nimittivät rovastinsa autoa ”Viiksihopaksi” muhkeaviiksisen Arokallion mukaan.

Rovasti Arokalliolla oli kasvattipoika, Martti Rasi. Martti Rasi perusti sittemmin yrityksen nimeltä ”Lopotin vesitehdas”. Hän muutatti Fordin viidelle hengelle tarkoitetusta henkilöautosta avolavaiseksi pakettiautoksi 1930-luvulla. Näin Ford palveli limunaatitehtaan kuljetusautona. Kurkijoella ja ympäristössä.

Sotien jälkeen limutehtailija Rasin poika Yrjö Rasi sai auton omistukseensa. Ford Touring löytyi yllättäen vanhasta ladosta, joka piti purkaa uuden Kouvola-Lahti moottoritien alta. Nykyinen auton omistaja Aili Rasi, edesmenneen Yrjö Rasin vaimo, päätti korjauttaa automobiilin alkuperäiseen arvoiseensa kuntoon.

Siinäpä vasta ongelma. Oli vaikea löytää korvattavia osia, oli vaikea löytää ammattitaitoinen entisöijä. Veiston, sahateollisuuslaitteita valmistavan yrityksen korjaamopäällikkö Orvo Luukkainen otti yhden miehen talkoilla työn tehdäkseen. Hän oli juuri jäänyt päivätyöstään eläkkeelle ja erinomaisen innostunut saamastaan tehtävästä. ”Olen aina ollut kiinnostunut vanhojen autojen entisöinnistä ja näpläämisestä. Otin Ford Touringin kunnostuksen haasteena, kun epäilijöitä työn onnistumisesta on riittänyt”, toteaa Luukkainen nauraen. Eikä ihme, kun katselee valokuva-albumiin koottuja kuvia. Konehallin pöydällä ja laatikoissa lattialla on Ford Touring kymmeninä pieninä ja suurina osina (kuva). Tällöin elettiin vuotta 2000.

Luukkaisen mukaan Fordin vaihteistoratkaisut ovat antaneet nykyiselle automaattivaihteistolle periaateratkaisut. Vaihteet menevät päälle kolmen polkimen, käsijarrun ja käsikaasun yhteistyöllä.

”Ei ole helppo hallittava”, mainitsee Luukkainen. Ratin alla on kaksi viikseä, josta lempinimet ”Viiksihoppa” ja ”Viiksi Ford”. Oikea viiksi on käsikaasu, vasemmalla säädetään sytytystä (kuva).

Fordin sisustus oli aloitettava alusta. Alkuperäiset istuimet olivat lahot, seslonkijouset kuoleutuneet ja ruosteessa. Hirvennahalla päällystetyt penkkien pehmusteet tehtiin alkuperäisten piirustusten ja leikkuukaavojen mukaan. Amerikasta saatiin täydelliset ohjeet ja kaavat.

Ford Touringista oli muutettaessa henkilövaunusta limunaatitehtaan kuljetusautoksi poistettu takaosan peltejä. Niitä etsittiin ympäri Suomea. Luukkainen sai vinkin, että vanhan Ford Touringin korin osia voisi löytyä Kempeleeltä. Luukkainen innolla matkaan, pitikö huhu paikkansa. Sieltä löytyikin ruosteisia korin takaosia. Raatteen tien taistelujen aikana 1939-40 samanmallinen henkilövaunu kuljetti naapurin upseereita heidän puolellaan sotatoimialueella. Fordit ilmestyivät 1900-luvun alussa Venäjällekin. Luodinjäljistä saattoi päätellä, että autoa oli tulitettu molemmilta puolin. Auto joutui Suomeen sotasaaliina.

Orvo Luukkainen toteaa, ettei tässä ole työtunteja laskettu eikä laskutettu.” Otin työn vastaan harrastuksestani ja rakkaudestani autoihin ja koneisiin. Halusin näyttää, että ihminen pystyy melkein mihin vain. Ihminen on kehittänyt Ford Touringin, ihminen pystyy myös korjaamaan sen”.

Romuläjistä entisöijä joutuu osia etsimään, jalostamaan, hiomaan, paikkaamaan, hitsaamaan ja maalaamaan moneen kertaan. Näin auto säilyttää alkuperänsä ja voidaan katsastaa ns museoautona. Hyväksymisen perusteet ovat tiukat, erikoistuneet museointikatsastajat valvovat sitä.

Näihin Fordin T-malleihin kuuluva Touring on avoauto. Sateen sattuessa kuomu nostetaan matkustajien suojaksi. Kuomu kiinnitetään tuulilasin kehyksen pystytankoihin. ”Viiksi Fordin” kuomu saatetaan kuntoon kevättalvella Amerikasta saatujen ohjeiden mukaan, kuten muutkin uudet korvatut osat.

Orvo Luukkainen kokeili ajoa ”Viiksi Fordilla” jo ennen vappua 2001, kun työ oli muutoin vielä pahasti alkutekijöissään. Nyt se ilmestyy silloin tällöin ihmisten ihailtavaksi. Kurkijoen pitäjäjuhlille Loimaalle Ford pöllähti kesällä 2003 Hirvihovin saliin kyydissään näytelmän rovasti ja vallesmanni, jotka oikeasti Kurkijoella tällä autolla ajaen ilmoittivat karjalaisille, että kahden tunnin kuluttua kylä on oltava tyhjä. Evakkomatka alkaa. Venäläiset valtaavat kylän. Mäntyharjun markkinaväen ihmeteltäväksi se ajoi vuonna 2006 (kuva) ensimmäisenä maanantaina juhannuksen jälkeen.

Orvo Luukkaisen entisöintityö Ford Touring 1926 parissa on herättänyt huomiota myös ulkomailla.

Englannin The Royal Automobile Club eli Kuninkaallinen Automobiiliklubi on ilmoittanut haluavansa ”Viiksi Fordin” ihailtavaksi Englantiin. Orvo Luukkaiselle on suotu kunnia saada kutsu ensimmäiseksi ulkomaalaiseksi kunniajäseneksi klubiin entistäjän ansioistaan. Mainittakoon vielä, että The Royal Automobile Club auttoi Luukkaista varaosien etsimisessä Yhdysvaltoja myöten.

Ford Touring 1926 teknisiä tietoja:
Moottori 20-hevosvoimainen, nelisylinterinen, tilavuus 2,9 l. Huippukierrosluku 1 500/min. Virtalaitteet: 6V. Takapyörissä mekaaniset jarrut, etupyörissä ei.

Maija Niskanen

Yhteistyössä
CMN