Etusivu
Mediatiedot
Lehden tausta
Tilaa ilmainen näytenumero
Lehtitilaus
 
Yhteystiedot
Kauppa
 
Tässä numerossa
<empty> Kutsu karulle lähetyskentälle
<empty> MP 24 – kaikkien aikojen suurimmat MP -messut
<empty> Heikot Weljet tukevat toisiaan
viiva
Artikkelit
<empty> Vanhemmat lehdet
   
Tosimies nyt myös Facebookissa ja Youtubessa

 

Lotus rantautui Suomeen


Bassadone Automotive Nordic -yhtiöryhmään kuuluva autoverkkokauppa.com aloittaa perinteisen ja legendaarisen englantilaisen urheiluautomerkin, Lotuksen, myynnin Suomessa.

Autoverkkokauppa.com:n myymälä Helsingin Konalassa tulee olemaan Lotuksen ainoa jälleenmyyntipiste Suomessa. Lotus tulee mukaan myös digitaaliseen myyntikanavaan osoitteessa www.autoverkkokauppa.com.

Lotuksen myyntimallistoon kuuluu Suomessa kolme mallia eli Elise (ja Elise S), Exige and Euroopan ensi-illan saava malliston lippulaiva Evora 400.

Autojen hinnat alkavat Elisen 62.855 eurosta ja päätyen Evora 400:n automaattiversioon, joka maksaa 171.215 euroa. Autojen teholuokat ovat välillä 136 hv (Elise) ja 406 hv (Evora 400).

Koko mallisto on nähtävänä ja koeajettavissa autoverkkokauppa.com tiloissa Konalassa, jonne on rakennettu Lotukselle oma esittelyalue.

Ajamisen iloa
Lotusta on aikaisemminkin tuotu maahamme, mutta nyt toimeen ryhtyy iso maahantuoja, joka on järjestänyt myös Lotus-autojen merkkihuollon. Varovaisten arvioiden mukaan suomalaisissa rekisterikilvissä kulkee lähemmäs sata Lotusta tällä hetkellä. Bassadonen tavoitteena on myydä vuosittain parikymmentä uutta Lotusta.

– Lotus on autobrändi, joka tunnetaan hyvin laajasti ja se herättää tunteita ja intohimoja. Tarjoamme asiakkaillemme autoverkkokauppa.com:ssa hyvin laajan valikoiman eri merkkejä ja automalleja, mutta Lotus avaa meille aivan uuden ja mielenkiintoisen mahdollisuuden palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Lotuksen koeajo on kokemus, joka ei varmasti unohdu, kertoo autoverkkokauppa.com:n ja Bassadone Automotive Nordicin toimitusjohtaja Antti Ruhanen selvästi itsekin innostuneena.

Pitkät perinteet
Hethelin tehtaalla käsityönä rakennetun Lotuksen juuret juontavat vuoteen 1948, jolloin kilpa-autoilusta innostunut Colin Chapman rakensi oman auton tyttöystävänsä vanhempien autotallissa käyttäen vain porakonetta ja perustaitoja peltisepän töistä. Vuoden 1930 Austin Seven -malliin perustuva auto tunnetaan nykyisin nimellä Mark 1 Lotus.

Valmistuttuaan Lontoon yliopistosta ja suoritettuaan asepalveluksen kuninkaallisissa ilmavoimissa Chapman palkattiin British Alumiumille, missä hän perehtyi lentokoneiden suunnitteluun ja alumiinin hyödyntämiseen. Ilmailualalta saatu oppi osoittautui myöhemmin ratkaisevan tärkeäksi osaksi Lotus filosofiaa ”suorituskykyä keveydestä”.

Chapmanin tuleva vaimo Hazel Williams auttoi suunnittelussa, kun toinen Lotus näki päivänvalon. Auto osoittautui loistavaksi ja voitti Wrotham Cup kilpailun.

Chapman otti Williamsilta lainaa 50 puntaa ja perusti Lotus Enginaaring Companyn vuonna 1952. Sen myötä syntyi ensimmäinen sarjavalmisteinen Lotus, Mark 6, jota valmistettiin parin vuoden aikana 100 kappaletta.

Vuosikymmenien kuluessa Lotus on niittänyt mainetta niin kilparadoilla kuin niiden ulkopuolellakin. Lotuksen puikoissa on nähty niin Ayrton Senna, Nelson Piquet ja Nigell Mansell kuin Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen.

Siinä missä kilpailevat valmistajat ovat lisänneet moottoreihinsa tehoja, Lotuksen insinöörit ovat pyrkineet tekemään entistä kevyempiä menopelejä.

Colin Chapman kuoli sydänkohtaukseen vuonna 1982, mutta Lotuksen tarina ei päättynyt siihen.

Japanilainen Toyota tuli 1980-luvulla Lotuksen osakkaaksi, jonka seurauksena Lotus käyttää vielä tänäänkin autoissaan Toyotan moottoreita. Vuonna 1986 General Motors osti itselleen Lotuksen kaikki osakkeet, jotka siirtyivät vuonna 1993 italialaiselle Bugattille.

Vuonna 1995 lanseerattiin elävä legenda, Lotus Elise. Frankfurtissa esitelty auto oli paitsi kaunis, myös kevyt ja teknisesti edistyksellinen. Sen epoksiliimattu alumiinirunko oli ensimmäinen laatuaan sarjatuotetussa katuautossa kuten monet alustan sekä jarrujen ratkaisutkin.

Elisen pohjalle kehitetty Exige -malli aloitti uuden vuosituhannen.
Vuonna 2008 esiteltiin Lotus Evora. Keskimoottorinen 2+2 auto oli varustettu 3.5 litran V6 moottorilla, jossa oli 280 hevosvoimaa.

Kimmo Janas

Yhteistyössä
CMN